zaterdag 10 juli 2010

Amerikaanse feestdag en een beetje Nederland

Afgelopen zondag was het the 4th of July, een feestdag dus. We begonnen zaterdagavond al...Verschillende stadjes rondom Liberty hadden vuurwerkshows, we moesten dus een leuze maken waar we heen zouden gaan. We besloten eerst lekker te gaan uit eten en dan naar camden te rijden. Camden is een erg touristische plaats, veel rijke mensen hebben daar hun tweede huis. Ik voel me er zelf erg thuis, mede door de drukte en de vele mensen die ook "from out of state" zijn.
We gingen uit eten bij 1 van de 2 restaurantjes die dit kleine dorp waarin we wonen rijk zijn. Wederom seafood en wederom erg lekker! Na het eten was het ene klein uurtje rijden naar Camden. Nu ken ik the 4th of july natuurlijk alleen maar van films en toen mijn schoonmoeder vroeg of we bij de haven of in het park naar het vuurwerk wouden kijken kreeg ik meteen visioenen van een groot park waar mensen op dekens met lekkere drankjes en hapjes zaten te genieten van het vuurwerk in de lucht boven hen. Het park dus! In Camden aangekomen leek het even op een drukke zomderdag op de boulevard van Scheveningen. Honderden mensen op zoek naar een mooi plekje om het vuurwerk te zien. Bij het park aangekomen hoorde ik de vrolijke noten van een bandje dat in een prieel stond te spelen en ik werd er zelf ter plekke nog vrolijker van totdat ik "het park" zag. Een brede strook gras, gevuld met honderden mensen op voornamelijk klapstoeltjes en handdoeken, voeten half in de nek bij de mensen voor, achter en naast hen. Oke, dat was niet helemaal mijn idee van romantisch hand in hand met mijn hubby op het gras naar de lucht staren. Mijn schoonmoeder besloot dat het haventje een betere plek zou zijn, ook al was daar niet veel te zien en te horen van het bandje, alles was beter dan je billen tussen een paar zweterige touristen te wringen en per ongeluk de hand van een 90 jarige opa te grijpen in plaats van die van je lief.
In het haventje was het niet minder druk maar we vonden een plekje op de aanlegsteiger van de boten wat volgens mij eigenlijk verboden terrein was voor onbevoegden zoals ons maar goed, wij zaten goed en genoten van het vuurwerk. Kaine was ook erg onder de indruk van het "Boom, Boom!" maar was volgens mij nog meer geinterreseerd in de rij eenden die regelmatig voorbij kwam zwemmen.




Na de show was het de hoogste tijd om naar huis te rijden en ons bedje op te zoeken, de volgende dag zou er familie langs komen, de weersvoorspellingen waren prima dus het zou een lekker relaxed dagje buiten gaan worden.
Debbie, de aangetrouwde nicht van Joe had een heerlijke taart gemaakt met natuurlijk de Amerikaanse vlag erop, de vader van Joe was de hele ochtend druk in de weer met hapjes en andere voorbereidingen voor het eten en ik besloot voor het eerst sinds ik hier ben dat het weer eens de hoogste tijd was om weer eens wat alcohol in mijn lichaam te laten verdwijnen ;)



Ik had mijn schoonmoeder iets "breezerachtigs"mee laten nemen, mierzoet spul en ja hoor, na 1 glas kon ik al niet meer ophouden met lachen om iets onbenulligs. We hadden het over Sun tan City, (probeer dat woord maar eens drie keer snel achter elkaar te zeggen) en je komt uit op Tun Can Titty, iets wat erg grappig klonk uit de mond van mijn schoonmoeder. Ik liep naar Joe die ondertussen al een mixje met Wodka had gedronken gevolgd door ook een glas van mijn mierzoete bacardi mix, wat blijkbaar niet heel erg goed beviel zodat hij al snel de longen uit zijn lijf stond te kotsen, wat ik vervolgens zo komisch vond dat ik echt niet meer bij kwam van het lachen, zijn boze blikken voor lief nemend. Kortom, het was een lekkere melige dag met veel eten, drank gevolgd door nog wat vuurwerk aan het meer.
Ik weet niet of je het gelooft maar mijn schoonmoeder beweerd dat ze geen druppel alcohol drinkt ;)


Rondom half 10 hoorde we aan de overkant van het meer wat vuurwerk de lucht ingaan, waarna er een kettingreactie volgde van andere buren rondom het meer. Erg leuk om iedereen naar elkaar te horen schreeuwen en joelen terwijl je elkaar niet ziet. Officieel is het verboden om zelf vuurwerk af te steken maar het word oogluikend toegestaan mits je niet te gek doet natuurlijk. Nu zijn de meeste huizen hier rondom het meer niet het hele jaar bewoond, het zijn voornamelijk vakantiehuizen maar op deze feestdag was het een drukste van jewelste rondom het meer. Tieners die de hele dag in kano's en luchtbedden voorbij kwamen, stemmetjes van kleine kinderen die het meer in springen, ik vond het een genot om eens wat meer levendigheid te zien in deze mooie omgeving, zeker 's avonds met het vuurwerk. Als je het vuurwerk in nederland met oud en nieuw gewend bent steekt die ene klapper die we hier zelf hadden toch wat magertjes af. We genoten nog even na bij het kampvuur, Joe brak wat takken (nou ja takken, hij kwam aan met een halve boom) af om lekker primitief wat marshmellows en hotdogs boven het vuur te braden.



En natuurlijk hadden we ook aan Kaine gedacht! Een paar sterretjes leek ons voorlopig wel voldoende om zijn vuurwerk interresse mee aan te wakkeren!
Gelukkig was hij er niet al te happig op zodat mama de sterretjes zelf maar op ging branden!




En zo eindigde onze tweede Amerikaanse traditie.

gelukkig kom je zelfs hier in "the middle of nowhere" in Maine ook nog wel eens een stukje Nederland tegen. Een aantal weken geleden vertelde Joe dat er hier vlakbij een duits achtig restaurantje zat waar ze ook wat levensmiddelen verkochte. Dat wou ik wel eens van binnen zien! En zo stapte wij op een doordeweekse middag geheel onverwachte een stukje Nederland binnen want tot mijn verbazing bleek de helft van alle produkten die ze verkochtte Nederlands te zijn! Natuurlijk allemaal ontzettend duur maar wat heerlijk om daar een tafel met Stroopwafels, gevulde koeken, verkade koekjes enz. te zien staan. En wat te denken van allerlei verschillende Nederlandse merken chocolade repen, zakken vol met dropjes, blikken Honig soep, haring (weliswaar in blik), kazen enz. Grab a basket and fill it! Riep Joe, en zo ging ik op jacht naar de dingen die ik weliswaar nog niet heel erg mis maar die ik in de toekomst mischien nog wel zou gaan missen! Het was wel even schrikken toen ik bij de kassa ging afrekenen, ondanks het gezellige praatje met de eigenaar wiens vroegere stiefvader nederlands was en die ontezettend zijn best deed om er zoveel mogelijk nederlandse woorden tussendoor te gooien (My stephfathers name was Winus the Bowr ((Rinus de Boer)), ik moest maar liefst 49,00 dollar afrkeken voor een mandje met snoep en koekjes maar het was een fijn idee te weten dat ik, als ik eens echt erg behoefte heb aan een stukje Nederland, op slechts 10 minuten van waar ik woon een blik erwtensoep kan scoren. Dit schrijvend zit ik trouwens een zak zoute haringen dropjes naar binnen te werken! Super vondst toch!?




En ook in een andere winkel, een sportzaak werd ik ineens geconfronteeerd met een stukje Nederland, op een tafel met voetbalspullen, lag daar ineens, in alle glorie een Nederlands elftal voetbalshirt en een oranje voetbal!

Het WK speelt hier helemaal geen grote rol, natuurlijk hoor je op een sportzender wel eens wie er gewonnen heeft van wie, en wie er de finale ingaat, een ministukje in de krant en thats it. Gelukkig heeft Joe een goede website gevonden waarop ik de wedstrijd live kan bekijken. Want natuurlijk blijven wij onze kampioenen ook hier trouw en hebben we elke wedstrijd vol spanning bekeken!





Voor het eerst sinds ik hier ben verlang ik erg naar nederland, ik kan bijna niet geloven dat, na al die jaren trouw het nederlands elftal gevolgd te hebben , ik voor het eerst niet in nederland ben tijden EK of WK, ze zover komen! Wat had ik a.s. zondag graag in nederland willen zijn! En stel dat ze winnen! Wat een feest gaat dat worden in nederland! En hier kan ik die vreugde met niemand delen! gelukkig heeft Joe beloofd dat we morgen een sportsbar op gaan zoeken, in de hoop dat ze de wedstrijd op een groot scherm afspelen. Wie weet trekken we de aandacht met onze oranje shirts van andere sportfans die de wedstrijd samen met ons willen kijken. Sta je toch niet helemaal voor joker als je op de tafel staat te juichen!
Kaine gaat morgen een dagje met opa en oma mee naar een camping op familiebezoek zodat wij kunnen doen en laten wat we willen. Nu is er iest wat ik beloofd heb te gaan doen maar dat ik mischien inderdaad beter kan laten. Heb een weddenschap met joe afgelsoten dat als Holland wint, ik naar de straat loop en de eerste beste auto die voorbij komt ga flashen ;) Ach ja, met morgen wederom een beetje alcohol in mijn lichaam moet dat een niet al te zware opdracht zijn en als het helpt om Nederland kampioen te laten worden heb ik het er graag voor over ;)

Ik sluit af met een foto van Vladdy die zich al helemaal aan de nederlandse cultuur heeft aangepast, hij werktte met smaak een stuk drop naar binnen!



Ik wens jullie allemaal veel plezier met de wedstrijd en wie weet met het feesten na de wedstrijd!? HUP HOLLAND HUP!

Tot snel!

1 opmerking:

  1. Superrrrr weer om te lezen!
    Ik heb je al twee berichtje via hyves gestuurd maar weet niet of je die gelezen hebt!? Ook had ik daar gereageerd op je blog! Hoop je snel weer te horen!
    Liefs uit tilburg xxx

    BeantwoordenVerwijderen